I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

LAGENDA KAUM TIDUNG (BATU PAYUNG/TINAGAT)



Ramai yang tahu Pantai Batu Payung atau Tinagat dimana dalam tahun 90an ramai yang pernah berkelah di pantai tersebut, dimana ketika itu pantai yang cukup indah dan bersih dan merupakan salah satu pantai yang terindah di daarah Tawau.

Tapi mungkin ramai yang tidak tahu Tinagat atau Batu Payung itu adalah sama dimana tempatnya sama, walaubagaimanapun ramai yang tidak sedar bahawa tinagat mempunyai satu lagenda tersendiri yang mempunyai hubung kait dengan “Sungai Sibuku” di Indonesia. Menurut cerita lagenda yang diperolehi dari penduduk Sungai Sibuku dan penduduk Kampung Tinagat dimana setelah disusun semula hasil ceritanya adalah seperti berikut:-

Di zaman dahulu seorang pemuda bersama ibubapa tinggal di sebuah kampung dimana kampung tersebut merupakan menghasilkan padi mempunyai bendang sawah yang cukup luas seluas mata memandang, dimana penduduk kampung berkenaan menjalankan kerja secara gotong royong apabila tiba menuai padi.
Pada satu petang pemuda berkenaan menghabiskan masa rehetnya sebelum senja tiba, pemuda berkenaan berjalan-jalan ke pantai dalam keadaan cuaca yang kurang baik dan sayu, hujan gerimis, apabila sampai dipantai berkenaan, pemuda tersebut terdengar suara perampuan ketawa dan bergurau senda.
Pemuda itu pun terus ke arah suara tersebut, apabila sampai ke tempat itu pemuda berkenaan ternampak tujuh orang putri yang sedang mandi ditebing pantai tersebut, tujuh gadis itu dikatakan berasal dari kayangan dimana dikatakan “jula juli bintang tujuh”.

Pemuda itu berfikir macam mana hendak mendapatkan putri itu, fikir punya fikir pemuda mendapat ilham untuk mengambil satu pasang baju putri berkenaan dan terus menbunyi baju tersebut, apabila putri itu selasai mandi masing-masing mengambil baju mereka yang diletak diatas batu tersebut.
Salah satu daripada putri itu tercari-cari bajunya tapi tidak Berjaya, jambatan merekapun hampir padam dimana jambatan itu pelangi tujuh warna, pada akhirnya putri bungsu itu akur untuk tinggal dibumi. Akhirnya pemuda itu kembali kerumah yang tidak jauh dari pantai tersebut mengambil baju ibunya untuk digunakan oleh putri itu.

Hari pun semangkin senja pemuda itu membawa putri balik kerumahnya, sampai dirumahnya keluarga pemuda terkejut melihat putri yang cantik tidak terkira, ibu pemuda itu bertanya dengan pemuda itu dimana dia menjumpa putri itu, pada awalnya pemuda itu mendiam diri, tapi atas desakkan ibunya pemuda itu mencerita kisahnya sehingga dia menemui putri itu kepada keluarganya.

Hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan, rumah pemuda itu tidak henti-henti dikunjungi oleh penduduk kampung yang ingin melihat lebih jelas lagi putri kayangan itu, dimana dahulunya rumah pemuda itu senyap sepi, tapi apa yang berlaku sejak kehadirian putri keyangan itu, kini riuh rendah jadinya.

Pemuda itu pun berkahwin dengan putri kayangan itu, atas dasakan keluarganya berikutan penduduk kampung mula berangapan tidak baik dengan pemuda dan putri itu yang dilihat sentiasa bersama.
Sehaun kemudian hasil perkongsian hidup pemuda itu dengan putri itu, merekapun dikurnia seorang anak.
Sejak kehadiran putri kayangan itu dikampung pemuda tersebut, hasil tuaian padi berlipat kali ganda pendapatan mereka, atas memberi kesyukuran dengan hasil tuaian penduduk kampung, penghulu kampung berkenaan mencadangkan mengadakan pesta kesyukuran menuai padi.

Masa pesta pun sudah tiba, semua penduduk datang meriahkan nya pelbagai acara diadakan antaranya tarian mengeluk. Atau dasakan penghulu dan keluarga pemuda itu yang mahu putri itu menari. Pada awalnya putri tersebut engan menerima pelawaan tersebut tetapi setelah di desak oleh suaminya akhirnya putri itu terima pelawaan tersebut.

Sebelum putri itu menari beliau mengenakan syarat kepada suaminya dimana beliau minta baju yang disembunyi oleh pemuda itu satu ketika dahulu, untuk digunakannya bernari, akhirnya pemuda itu pun setuju dengan perminta isterinya itu lalu mengambil baju di gudang padi.

Putri itu pun mula menari dengan limbayan yang lembut gemalai, tampa disedari kaki Putri itu pun mula berangkat dari lantai pentas tersebut, akhirnya tidak dapat rurun lagi, pesta itu jadi huru hara apabila putri tersebut mangkin lama mangkin tinggi terbang.

Pemuda itupun terus mengejar putri itu sehingga dilihat berdiri diatas batu berpayung iaitu “BATU PAYUNG” apabila pemuda sampai di batu berpayung itu dan terus merayu agar isteri nya turut, tapi apakan daya putri itu tidak boleh turun ke bumi lagi.

Pemuda itu pun mengambil keputusan untuk menebang batu yang berbentuk payung itu dengan harapan isteri kesayangnya itu dapat turun, walaubagai manapun setelah batu itu tumbang putri berkenaan terus terbang, dengan memberi kata-kata akhir kepada suaminya (pemuda).

“tolonglah jaga anak kita itu, kalau dia menagis bawalah dia ke sungai sibuku” akhirnya putri itu terus terbang meninggalkan pemuda itu, pemuda itupun kembali ke kampungnya dengan harapan kecewa.
Begitulah cerita lagenda tinagat yang mempunyai kaitan dengan sungai sibuku, yang difahamkan dan pernah diceritakan oleh penduduk kampung sungai sibuku, satu ketika sungai sibuku tersebut berumbak tujuh lapis dan batu payung kini sekarang tinggal tunggulnya tinagat.

Demikian sahaja lagenda Tinagat, Batu Payung dan Sungai sibuku dalam erti kata lain TINAGAT dalam bahasa tidong adalah TEBANG.

Video Lagu Berkitan LAGENDA KAUM TIDUNG (BATU PAYUNG/TINAGAT):




SUMBER ARTIKEL: SINI



PLEASE ! CLICK ME

4 comments:

J.J. Boy said...

bagus.... buat pos mcm ini sebanyak yang mungkin

ZelL ThE gReaT ! ™ said...

aha,
sure, thnx :)

Anonymous said...

aku pun dgr2 crita mcm ni..
mama ku la yg crita..
dan aku dpt tau yg nama asal TAWAU tu pun berasal dari bahasa tidung..

Limza ® said...

Haha , ya ka ? ko org mna gak ?

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.