I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

SUKU KAUM BISAYA (VISAYA) DI SABAH



Bukti pelanunan sebagai agen "pembawa" kaum pagan ke Borneo dapat kita lihat dengan kewujudan Kaum Bisaya (Visaya dari kepulauan Filipina) di sebahagian kawasan di Sabah. Kaum Iranun dan Bajau Balangingi menangkap beratus-ratus kaum Visaya di sekitar perairan yang dikuasai Spanyol lalu dijual ke tanah Bugis, juga dijual kepada Pangeran Brunei dan para Datu-Datu Diraja Sulu di sekitar pantai barat Sabah. Kaum Bisaya yang merdeka dan erat perhubungannya dengan Pangeran Brunei dan Datu Sulu biasanya akan menganut agama Islam dan mendapat pembelaan sebagai saudara seagama. Pada masa kini, suku kaum ini banyak terdapat di Daerah Beufort.

p/s: maaf info tidak lengkap.. :)


ADD MY FACEBOOK

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.