I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

ASAL-USUL SUKU TIDUNG DI SABAH



Sebenarnya, tentang suku kaum Tiung ni, sudah pernah aku coretkan dalam blog ni, akan tetapi, coretan itu aku padam dan pindahkan ke blog aku yang satu lagi, tapi entah apa salah ku dengan mencoret pasal bangsaku sendiri, blog itu hilang di mamah maya... so tanpa segan silu, aku coretkan kembali tentang bangsa ku disini,yang mna kali ni, oretan ku berdasarkan perbincangan di sebuah forum..

Asal sebenar suku kaum Tidung berasal dari Kalimantan Timur, yang kebanyakannya mendiami di suatu pulau yg dulunya dipanggil Pulau Tidung (semasa kewujudan Kerajaan Tidung) semasa pemerintahan dan yang sekarang ini dikenali sbagai Pulau Tarakan di Kalimantan Indonesia. Suku kaum Tidung sebenarnya berasal dari suku terasnya kaum Dayak dan Murut yangg juga serumpun dgn dua suku kaum ini. Oleh kerana suku kaum Tidung adalah suku kaum yg 100% nya beragama Islam dan pernah mewujudkan Kerajaan Tidung yang pernah diperintah oleh seorang Sultan yang dipanggil sebagai Sultan Bolongan di Pulau Tarakan dan termasuklah Nunukan maka mereka ini tidaklah dipanggil dengan nama suku teras mereka dari suku Dayak dan juga suku serumpun mereka kaum Murut. Kini suku kaum ini banyak mendiami Sabah terutamanya di Tawau dan sebilanganya di Sandakan, sebab itulah kaitan nama Daerah Tawau ada kaitan dengan suku kaum Tidung kerana Wilayah Kerajaan Kesultanan Tidung meliputi kawasan Tawau, Kalabakan, Serudong dan Luasong. Nama Tawau itu sendiri adalah dari bahasa kaum Tidung yang sama erti dengan Tawoi iaitu Jauh. Tahukah anda bahawa kaum Tidung paling banyak mendiami Kampung saya di Merotai Besar Tawau, Kuala Merotai dan Jelutong, adalah kawasan yang ramai mereka diami sekarang. Nama Kg. Merotai itu sendiri juga berasal dari bahasa kaum Tidung yang membawa maksud Murut Matoi iaitu Orang Murut Mati (Mengikut Cerita Veteran Tidung Di Merotai).



PLEASE ! CLICK ME

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.