I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

10 Fakta Menarik Berkaitan Darah

10 Fakta Menarik Berkaitan Darah

Sepuluh Fakta menarik yang berkaitan dengan DARAH !!

1. Ketika dilahirkan, kita hanya ada kira-kira secawan darah sahaja dalam tubuh kita.

2. Darah membentuk 7% daripada berat badan manusia.

3. Sel darah merah membekalkan oksigen, manakala sel darah putih pula mencari oksigen, menyerang dan membunuh segala organisma yang masuk kedalam tubuh, terutamanya bakteria. Nanah sebenarnya beasal daripada sel Neutrfil (yang membentuk 65-75% daripada darah putih) yang mati selepas membunuh kuman.

4. Satu pain darah yang kita dermakan sudah cukup menyelamatkan tiga nyawa manusia.

5. Susu lembu yang dicampur darah adalah makanan kegemaran masyarakat Masai di Afrika.

6. Orang Moche (peru), Scythia (Greek) dan Nomad di Rusia meminum darah musuh pertama yang mereka bunuh sebagai lambang keberanian dan kegagahan.

7. Terdapat juga manusia yang mempunyai perangai pelik iaitu suka menghisap darah dari luka seorang manusia lain.

8. Dianggarkan terdapat 4.7-6.6 liter dalam tubuh seorang lelaki manakala perempuan, 3.8-5.7 liter.

9. Pada 1928, William Harvey (1578-1657) Dari Universiti Cambridge telah diistiharkan sebagai manusia pertama yang menegetahui tentang peredaran darah didalam tubuh manusia. Namun sebenarnya ketika itu, telah ramai saintis Eropah yang telah pun mengetahui bahawa saintis Islam bernama Ibnu Nafis Ali Bin Abi al-Hazamal-Quraisy telah menulis perkara berikut 300 tahun lebih awal dari harvey.

10. "Kemudian Airmani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang temulang, lalu tulang-belulang itu Kami bungkuskan dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha suci Allah pencipta yang paling baik."

Surah al-makminun: 14.

Artikel Ini Saya Dapat Dari Majalah Mastika Edisi April 2009, M/s 39.

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.