I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

Luahan Hati Orang Pendiam

Luahan Hati Orang Pendiam

Jika Anda kenal dengan seorang yang pendiam, tentu susah untuk Anda dekati dia kan? Apa pun, jum dengar luahan hati orang yang pendiam ni:-

Luahan pertama:
“kami orang pendiam ni bukannya pendiam sangat, cuma kami segan nak bercakap. Kekadang rasa rendah diri, sebab kami tak sehebat orang lain. Sebelum ni ramai orang tertawakan kami tiap kali kami bercakap. Seolah-olah kami boneka, bahan pecetus ketawa. Down jugaklah tengok diorang gelakkan kami”.

Luahan kedua:
“Heran kenapa orang pandang negatif sangat dengan kami. Ada lagi tu, siap menyakat kami. Bukan sekali dua, berkali-kali sampai beratus kali, entah kali yang keberapa. Kami tak pernah kacau orang. Kenapa orang suka sangat kacau kami? Pleaselah hargai privasi kami”

Luahan ketiga:
“walaupun kami ni pendiam macam nampak bodoh-bodoh. Iyelah, kita diam saja kannn. Orang yang terlalu banyak bercakap tu lah yang bodoh, sampai menipu-nipu, menampakkan dirinya hebat. Tak semua yang dia cakap tu betul”.


Moral Of Story


Anda boleh dekati orang pendiam dengan menyelami hatinya. Mereka pendiam bukan semulajadi, tapi oleh sebab mereka memilih cara dingin untuk berkomunikasi.

Jangan cepat melenting jika anda tak dilayan pada pertama kali bersapa dengan mereka yang pendiam ni. Sabarkan hati. Mesti ada cara lain yang boleh Anda gunakan untuk mendekati mereka.

Kaji mereka. Jika Anda buat apa yang mereka buat, minat apa yang mereka minat dan pergi ke mana mereka pergi, saya percaya Anda boleh ngam dengan mereka.

Orang pendiam ada kelebihan-kelebihan tersendiri. Mereka biasanya bijak, cepat menganalisis cuma mereka ni jenis manusia yang suka bersendirian. Tak suka heboh-heboh. Diamnya diam berisi, macam ubi jugak.

Albert Einstein adalah seorang lelaki pendiam. Thomas Alva Edision pun sama, seorang lelaki pendiam. Diam-diam mereka, merekalah yang berjaya melakar nama mereka dalam lipatah sejarah. Jangan pandang rendah dengan orang pendiam.



Artikel Ini Saya Dapat Dari
  • SINI
  • Dan telah saya edit sedikit cara penyampainya

    0 comments:

    Post a Comment

    KERATAN NOTIS

    1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

    2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

    SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.