I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

AKU TAK PAKAI SUBANG SUDAH??



Huh? before ni telinga kiri saya ada earing kaler hitam gitu, herm.. saya tindik telinga dalam tahun lalu, saya dengan kawan, tapi saya tak sekali salah kan kawan, saya salahkan diri saya sendiri jak, yala.. siapa suruh iman tak kuat, cepat betul terpengaruh, sekarang telinga saya tiada lagi earing, tak macam dulu.. kenapa??

Lelaki yang beragama ISLAM yang memakai :-

1- Rantai leher
2- Subang
3- Gelang tangan (atau jenis 'bangles', diperbuat dari perak, emas, batu, kayu, plastik, getah dan sebagainya)

adalah HARAM dan DITEGAH dalam Islam. Apabila ianya haram maka ia adalah satu perbuatan DOSA yang BESAR yang dimurkai Allah Subhanallahu Taala kerana ia umpama menyerupai seorang wanita. Kecuali yang berniat memakainya kerana ubatan. Niat itu Allah Maha Mengetahui.

HUKUM lelaki Islam yang memakai rantai leher, subang atau gelang tangan itu, yang berniat memakainya sebagai perhiasan atau barang kemas lelaki adalah HARAM dan berdosa besar, LAKNATULLAH, seperti yang telah disebut di dalam :-

1- al-Bukhaari, 5435
2- Abu Dawood in al-Sunan, Kitaab al-Libaas, Baab fi libaas al-nisaa’
3- al-Bukhaari, 5417

Saya cuma hendak peringatkan kerana semakin kerap dan ramai saya lihat brothers & kawan-kawan saya yang beragama Islam memakai barangan itu sudahpun berleluasa. Pergi solat Jumaat pun pakai rantai! Astaghfirullahal'azim.

Sekarang tidak kira umur, budak kecil pun telah disuruh oleh keluarganya memakai rantai leher atau gelang tangan (bangles).

Kita LEMBUT kerana Tuhan, kita TEGAS untuk Agama. Wallahu'aalam.

p/s : Pada kaum lelaki seperti ku, tolonglah jangan memakai lagi barangan kemas atau yang seumpamanya kerana ia jelas HARAM disisi Tuhan & Agama.

5 comments:

Cybernetics Mind said...

syabas...
kerana diberikan
tawfik & hidayah
oleh ALLAH.....

*shay* said...

Alhamdulillah akhirnya ada kesedaran dalam diri kamu...

ingat lah sesuatu yang ditegah sememangnya seronok untuk melakukannya...tapi bila sampai masa menyesal tidak berguna lagi...

kita dalat mesej awak semalam, so kita datang singgah sini pulak... salam kenal dari shay...

ZelL ThE gReaT ! ™ said...

Cybernetics Mind: ya alhamdulillah :)

*shay*: yes... suatu pengajaran untuk sya :)

handhalah ibnu kamil said...

hurm.

alhamdulillah zell.

moga ia berterusan!

ZelL ThE gReaT ! ™ said...

handhalah ibnu kamil: Ta, saya pun harap mcm tu la :)

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.