I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

Pekerja kita masih pilih kerja

Pekerja kita masih pilih kerja

ALOR GAJAH 13 April – Cakap-cakap mengenai rakyat tempatan memilih kerja terbukti. Kira-kira 12,000 jawatan kosong dalam pelbagai bidang gagal diisi sehingga kini.

Sambil menyatakan rasa kesalnya, Menteri Sumber Manusia, Datuk S. Subramaniam berkata, pelbagai skim latihan termasuk dalam sektor perhotelan, restoran dan keselamatan juga telah diperkenalkan.

Namun, katanya, sambutan di kalangan pekerja terutama yang telah diberhentikan untuk mengikuti latihan selama enam bulan sebelum diserap ke jawatan kosong yang berkenaan masih dingin.

“Mereka hanya memilih pekerjaan yang setaraf dengan pencapaian akademik masing-masing menyebabkan jawatan kosong yang ditawarkan itu tidak dapat diisi.

“Saya harap mereka tidak terlalu memilih pekerjaan memandangkan keadaan ekonomi semasa yang tidak begitu baik, rebut sahaja peluang pekerjaan buat sementara waktu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Hari Terbuka Pusat Latihan Teknologi (Adtec) Melaka dan Cabaran Robot Jabatan Tenaga Manusia (JTM) di sini hari ini.




Artikel Ini Saya Dapat Dari
  • SINI




  • *** Aku bantah giler tau pernyataan di atas ni, wat sakit hati jek baca !! ei manada kita orang pilih keja ah !! hampir kesemua syarikat kat Malaysia ni yang ada memaparkan "JAWATAN KOSONG" di dada akhbar ka or mana-mana la, surely ada syarat-syarat yang akan membuatkan para fresh graduate kecewa untuk menerima tawaran tersebut, kenapa?? ini kerana, hampir kesemua Syarikat Pekerjaan yang ada di Malaysia ni, nak kan syarat macam ni, ni syarat utama la erk:-


    1. PENGALAMAN BERKERJA SELAMA MINIMUM 2 TAHUN HINGGA 5 TAHUN.


    Adoiii, dah namanya "FRESH GRADUATE" yang sugar bugar lagik ni, so maksudnya disini, mereka tu adalah golongan-golongan remaja yang BARU SAHAJA menamatkan zaman belajar mereka, dan berniat untuk mencari kerja dan bukan BARU SAHAJA menamatkan zaman pekerjaan mereka dalam sektor Pekerjaan lain, OK??

    Kalau semua syarikat dah letak syarat macam ni, macam mana la para pelajar kita nak apply kekosongan jawatan tu?? macam mana kami nak timba pengalaman?? dah peluang kami untuk mencari pengalaman di tutup rapat, kami tak da peluang da, dah tu salahkan kami plak?? ei, ni unfair tau !! really unfair !!

    KAMI TAK PILIH KERJA OK?? SESETENGAH SYARIKAT TU YANG MEILIH PEKERJA !!

    0 comments:

    Post a Comment

    KERATAN NOTIS

    1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

    2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

    SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.