I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

KAWAL EMOSI KITA



Kawalan emosi yang ampuh adalah dengan BERSABAR. Bila nak marah, tahan marah. Bila rasa tertekan, tahan rasa tertekan.

Cari sesuatu yang lain lalu salurkan kemarahan atau rasa tertekan melaluinya.

Sesetengah orang, menggunakan aktiviti tertentu untuk ‘lepas geram’. Ada orang menumbuk beg pasir dengan kuat semata-mata melepaskan stress terbuku lama di kepalanya.

Ada sesetangah orang, bekerja dengan sangat rajin sebagai respon atas kritikan pedas menekan yang diterimanya.

Ingat! jangan lepaskan dengan perkataan dari mulut Anda, tapi lepaskan dengan perbuatan. Lepaskan dengan cara diam-diam, kerana itu adalah cara mengawal marah hasil atau rasa tertekan.

Tak siapa yang sanggup bersabar lama-lama. Marah dan rasa tertekan yang disimpan, mesti dilepaskan keluar satu persatu. Jika disimpan lama-lama dalam hati, akan jadi macam gunung berapi. Satu hari nanti, meletup berapi! Jadi berhati-hati dan belajar la untuk bersabar.

Sesunguhnya marah itu tindakan yang mana kita berada di luar kawalan, apabila kita marah dan melepas geram, sudah tentunya meninggalkan kesan yang amat buruk kepada kita dan orang di sisi kita, Belajar untuk bersabar dan tangani emosi kita, kebahagiaan kita sendiri jugak yang rasa, NO WAR JUST PEACE dan bukan REST IN PEACE !

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.