I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

PESAN ROH KEPADA MANUSIA

Diceritkan oleh para ulama, bahawa apabila ROH keluar dari jasad, maka ia akan berkata-kata & seluruh isi alam sama ada yang di langit mahupun yang di bumi akan mendengarnya, kecuali jin & manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata:
"Wahai orang yang memandikan, Aku meminta kepadamu kerana Allah, supaya melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan kerana pada saat ini aku sedang beristirehat daripada seretan malaikatmu."

Selepas Itu, mayat pula bersuara sambil merayu: "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga dengan menuangkan dengan air yang dingin kerana tubuhku akan terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh."

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu: "Demi Allah. wahai orang yang memandikan, jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh."

Setelah dimandikan & dikapankan, telapak kaki mayat pun diikat & ia pun memanggil serta berpesan-pesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengapani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri, ibu-bapa, sanak saudara, sahabat handai buat kali terakhir, kerana tidak dapat melihat lagi sampai hari kiamat.

Sebaik keluar dari rumah, ia berpesan: "Demi Allah wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku jadi balu. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anak ku telah menjadi Yatim & janganlah kalian menyakiti hati mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku & aku tidak dapat kembali untuk selama-lamanya."

Sesudah mayat diletakan pada pengusung (keranda), sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan jenazahnya kekubur selagi belum mendengar suara anak-anak & sanak saudarnya buat kali terakhir.

Sesudah dibawa & melangkah sebanyak 3 kali dari rumah roh pula berpesan: "Wahai kekasihku, wahai saudaraku & wahai anak-anaku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku & janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku.

"Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang telah aku kumpulkan untuk warisku & sedikit pun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku. Ada pun didunia Allah menghisab aku, padahal kamu senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku."


Sekian, Renung-renungkan Dan Selamat Beramal.

(Masa aku coret artikel ni, airmata mengalir, ntah sebab apa, myB aku teringat time aku darjah 6 dulu, masa arwah bapak aku pergi untuk selamnya, sob...sob.. Al-Fatihah)

Artikel ini saya ambil dari Majalah mastika keluaran FEBRUARI 2009 Muka Surat 60.

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.