I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

CARA MERAWAT HATI TERLUKA




Sememangnya diakui, saat putus cinta "seolah-olah kita bernafas" dalam air Bait lagu Yuna, hehe.. saya pun mengakuinya jugak, siapa yang tidak sedih jika angan-angan bersama orang yang dicintai musnah begitu sahaja, kan?

Ok,disini saya akan kongsikan sedikit tips untuk MERAWAT HATI YANG TERLUKA AKIBAT CINTA ni, hehehe.. Apa yang perlu dilakukan apabila kita terluka?

Perkara pertama ialah Bertenang:

Selagi kita masih arah, sakit hati, dendam, bingung, tertekan dan sebagainya. Selagi itulah kita tidak akan mampu berfikir secara waras, perkara inilah yang selalu membuatkan kita bertindak di luar kawalan. Jadi, dengan itu, carilah jalan terbaik untuk bertenang merehatkan diri seperti bercuti.


2. Penuhi Masa

Biasanya orang yang baru sahaja putus cinta ini, suka berdiam diri, duduk di rumah dan bersebdirian. Sebenarnya cara ini adalah salah sama sekali. Apabila kamu biarkan dirimu bersendirian, ini bermakna kamu sengaja mengundang perasaan rindu kamu pada sidia datang lagi yang sekaligus akan membuatkan kamu bertambah terluka, Jadi sebaiknya isi masa lapang kamu untuk lepak bersama kawan-kawan atau sibukan diri kamu dengan membuat kerja yang berfaedah.


3. Buang Semua Kenangan

Selagi kita menyimpan semua kenangan yang akan wat kita refresh pada si dia, selag itulah kamu akan terus dalam keadaan murung kerana selalu teringatkan sidia tatkala melihat barang-barang kenagan dari sidia.Jadi kamu harus kumpulkan semangat untuk buang semua kenagan-kenagan masa lalu kamu bersamanya, kita tahu perkara ini bukan mudah untuk dilakukan, tapi percayaalah hanya dengan berbuat demikian kita akan dapat nyahkan dia dari hidup kita.


4. Jangan Berdendam

Tidak dinafikan sememangnya perasaan dendam dan marah kita pada sidia susah untuk dikikis sebagaimana mudahnya dia mengikis kita dari hidupnya dan sememangnya kita menunggu peluang untuk menuntut bela atas penderitaan yang kita tanggung. Namun berbaloi kah kita terus menyimpan dendam tersebut? Dan apa keuntungan yang kita dapat? leh itu, lupakan sahaja dendam itu, kerana dendam akan membuat kita tidak akan bahagia seharusanya percaya dan yakinlah bahawa, selagi kita berada pada kebenaran kita pasti akan mendapat pembelaan yang sewajarnya.


5. Lalui Hari Singgle Dengan Cool

Jangan rasa sedih dengan status kita yang kembali singgle. Percayalah hidup singgle juga punyai banyak kelebihanya. Andai dahuku kemana kamu pergi harus merujuk kepada sidia terlebih dahulu, dab kini kamu bebas ubtuk buat apa sahaja, bukan? Laluilah setiap hari-hari siggle kita dengan senyuman yang cool, saya percaya semuanya kan baik-baik sahaja.


6. Mulakan Hidup Baru

Jangan bersedih dengan cinta yang hilang, tapi percayalah pada lumrah alam, setiap yang bernyawa pasti akan mati, dan tiap pertemuan pasti ada perpisahan. Apa pun, kegagalan yang kita hadapi hari ini, adalah sebuah aset untuk mematngkan kita supaya kita lebih bersedia menghadapi hari-hari mendatang. Percayalah, lebih ramai kita mengenali orang, maka lebih banyak lah pengalaman dan pengajarang yang dapat kita pelajari untuk mematangkan fikiran kita. Seterusnya kita ubahlah hidup kita dengan dunia yang baru, Mulakan hidup baru kita dengan senyuman yang pastinya.

5 comments:

Anonymous said...

salam saudari sy harao tips dr saudari ne dapat membantu saya bangkit dr kejatuhan ne..
tp saya masih tidak dapat memaafkan bekas kekasih saya itu..ada tips x macam mana nk memaafakan seseorng tu?

Azmil Ahud ® said...

just leave da past , dunia ni hukum karma , buat baik d balas baik , buat jahat d balas jahat , try untuk brfikiran positif , tiada guna kta berdendam .. tuhan itu Maha Adil , berserah dengan Tuhan , ok ? :)

Anonymous said...

sebenarnya,saya susah untuk melupakan si dya..sa x thu kenapa...saya mmb jenis sush lupakan seseorg yg amat saya sayang..kalo lah ada ubat tuk melupakan si dya kan senang...tlglah bg petua..

aienun said...

miss saya da try semua nieyh !! tp still cannot laa...hurmm mcm na erk..payah nk lupa dia...da sebulan lebeh da break off...tp still ingat kat dia...:(

Unknown said...

i will try this,,,insyallah

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.