I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

SURAT UNTUK MAMA & ARWAH BAPAKU

Ibuku tercinta,

Semalam, aku menerima "warkahmu" dengan penuh redha. Air mataku bergenang lalu berlinangan jatuh ke pipi. Namun mamaku, itu hanyalah tangisan seorang anak yang merindui mama & bapanya. Ianya tidak pernah menggambarkan kelemahan hati dan fikiranku di dunia ini. Janganlah Mak bimbang akan diriku ini. Tubuhku yang kerdil inilah yang akan menjadi perisai buat Mak dan semua. Mak, sebenarnya aku sudah cukup dewasa untuk menerima takdir ini. Aku tidak pernah menuntut sesuatu yang lebih dari kemampuan mak.
Biarpun tahun baru dan alam persekolahan telah lama berlalu, namun aku tetap merasa cukup dengan pakaian dan peralatan yang sedia ada ini. Mak, sesungguhnya engkau telah berikan kepadaku sebaik-baik pakaian yang bernama iman. Biarlah remaja-remaja & pelajar-pelajar lain sibuk dengan baju dan kasut baru mereka, tetapi lihatlah aku, aku bangga mempunyai seorang ibu seperti mama. Pak, semalam Mak bercerita tentang mu. Hatinya tidak akan pernah kering dari mengagumimu & mengingatimu. Bahkan ia akan sentiasa basah. Perkataan-perkataan nya tersusun rapi, penuh lembut umpama sutera yang halus. Biarpun aku terlalu kerdil untuk memahami semua ini, mama tidak henti memberi semangat juang yang tidak pernah luntur dan padam. Bapaku, biarpun masa pemergianmu aku masih kecil, namun tangisan ku itulah yang menjadi penghibur kami sekeluarga. Malah tangisan itulah yang telah mendewasakanku hingga ke saat ini. Aku amat memahami akan beratnya tugas mamak sekarang. Kadangkala aku sapukan peluh yang mengalir didahi mamak. Mak tersenyum melihat telatah aku dan abang-abang yang lain. Pak, kadangkala aku merasa sepi sekali. Dunia yang begini luas seolah–olah terasa sempit olehku. Aku sesekali terkena angin kesepian yang amat menyiksakan diri. Tatkala itu berlaku, aku mencari teman yang paling setia bernama SAHABAT. Aku selalu menahan diri supaya Hatiku tidak akan bersedih lagi. Biarlah manusia dengan tanggapan mereka. Aku akan tabah bersama mak menyelusuri ombak gelombang kehidupan ini. Pak, aku terlalu rindu untuk menjejakimu untuk menatap wajahmu. Seandainya engkau damai dalam perjalananmu menuju Ilahi janganlah lupakan kami disini ya, sudah hampir sembilan tahun engkau pergi meninggalkan kami disini. Pak, didalam kerinduan semalam, aku terkenangkan saat-saat indah kita bersama di masa aku kecik dahulu. Aku lihat pohon-pohon bunga yang kembang dihalaman rumah kita hasil kerja tangan mak dan kakak di masa lapang, semakin subur dan membesar. Bunga-bunga tua jatuh layu berguguran ke tanah. Pak, barangkali begitulah kehidupan kita ini. Terlalu singkat untuk digambarkan. Pak, izinkan aku menitiskan air mata ini buat menenangkan hati yang sedih. Bukankah Nabi juga pernah menangis? Bukankah tatkala Khadijah isteri kesayangannya pergi meninggalkannya Nabi menangis? Pak, barangkali kekuatan itu datangnya selepas menitiskan air mata yang paling ikhlas.


Anakmu Yang Sentiasa Rindu Belaian Mu…

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.