I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

Akibat Meninggalkan Solat

Akibat Meninggalkan Solat

Seorang kanak-kanak datang berjumpa Rasulullash S.A.W sambil menangis. Peristiwa itu sangat mengharukan Rasulullash S.A.W yang sedang duduk bersama kawan-kawan yang lain.
"Mengapa engkau menangis wahai anaku?" tanya Rasulullah.

"Ayahku telah meninggal tetapi tiada seorang pun yang datang melawat. Aku tidak mempunyai kain kafan, siapa yang memakamkan ayahku? dan siapa pula yang akan memandikanya?" Tanya anak itu.

Segeralah Rasulullah memerintahkan Umar dan Abu Bakar untuk menjenguk jenazah itu. Betapa terperanjatnya Abu Bakar dan Umar, mayat itu telah bertukar menjadi babi hutan. Kedua sahabat itu lalu segera kembali melaporkan kepada Rasulullash S.A.W.

Maka datanglah sendiri Rasulullash S.A.W kerumah jenazah itu. Didoakan kepada Allah sehingga mayat itu menjadi jenazah manusia yang sempurna. Kemudian Nabi menyembayangkanya dan meminta para Sahabat untuk memakamkannya. Betapa hairannya para sahabat, ketika mayat itu hendak di makamkan, mayat itu bertukar semula menjadi babi hutan.

Melihat kejadian itu Rasulullash S.A.W menanyakan kepada anaknya tentang apa yang dikerjakan ayahnya semasa hidup.

"Ayahku tidak pernah mengerjakan solat semasa hudupnya." jawab anak itu.

Kemudian Rasulullash S.A.W bersabda kepada para sahabat yang bermaksud:- "Para sahabat, lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya bila orang meninggalkan solat selama hidupnya. Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat."


Artikel Ini Saya Dapat Dari SOLEHAH m/s 7, keluaran FEB.

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.