I've NEVER led a PERFECT life . There have been UPS and DOWNS , and there were times when SUPERFICIAL people tried to BREAK me .. Blog ini bersifat Universal .. If anyone we're offended by my words , a thousand apologize .. But again.Its my blog and my right to say anything .. A THOUSAND THANK YOU FOR THOSE WHO ARE VISITING MY BLOG ..

MAAF , KERANA BLOG INI MENGGUNAKAN LOGHAT SABAH ..

WANITA YANG DIJAMIN MASUK SYURGA

Sejarah telah mencatatkan beberapa nama wanita
yang dijanjikan ALLAH dengan balasan syurga.


~Khadijah binti Khwalid

Lahir dalam sebuah keluarga terhormat dan mendapat didikan akhlak yang mulia dan mempunyai sifat yang tegas. dia merupakan orang pertama yangmenyambut seruan iman yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw tanpa banyak berdebat, bahkan dia tetap
membenarkan, menghibur dan membela Rasulullah saw.

Disaat semua orang lain mendustakan & memulaukan baginda,
Khadijah telah mengorbankan seluruh hidupnya, jiwa dan hartanya untuk kepentingan dakwah di jalan ALLAH.

Khadijah mendampingi Muhammad saw selama 26 tahun & dia merupakan isteri tungal, tidak ada duanya, bercerai kerana kematian. Sehingga di tahun wafatnya disebut sebagai "tahun Kesedihan".

Khadijah adalah orang pertama sekali beriman kepada Rasulullah ketika wahyu pertama turun dari langit yang dibawa oleh Jibaril as Khadijah membela suaminya dengan harta & dirinya di dalam menegakkan kalimah tauhid, serta selalu menghiburkan
dalam duka derita yang dialaminya dari gangguan kaumnya yangmasih ingkar terhadap kebenaran agama Islam.



~Fatimah Binti Muhammad ( Fatimah Az-Zahra).

Adalah belahan jiwa Rasullulah, puteri wanita sempurna sifatnya & kukuh agamanya, isteri kepada ahli syurga iaitu Ali Bin Abi Talib. Dia rela hidup dalam kefakiran untuk mengecap manisnya iman bersama ayah dan suaminya tercinta.

Dia korbankan segala apa yang dimilikinya demi membantu menegakkan agama suami. Fatimah adalah wanita yanG penyabar, taat, beragama, baik perangainya, cepat berasa puas dan selalu bersyukur pada apa yang di miliknya.



~Maryam binti Imran

Merupakan lambang wanita yang menjaga kehormatnan dirinya & taat beribadah kepada Rabbnya. Beliau rela mengorbankan masa remajanya untuk bermunajat mendekati diri kepada ALLAH, sehingga ALLAH memberinya hadiah istimewa seorang Nabi dari rahimnya tanpa bapa.

Maryam Puteri Imran yang memelihara kehormatannya sehingga ALLAH tiupkan sebahagian dari roh ciptaannya & dia membenarkan kalimah-kalimah Tuhannya & kitab-kitabnya & adalah dia termasuk orang orang yang taat.



~Asiyah binti Muzahim.

Adalah isteri dari seorang penguasa yang zalim bernama Firaun.

Akibat dari keimanan Aisyah kepada kerasulan Nabi Musa as, maka dia lebih rela menerima seksaan pedih dari suaminya.

Betapa besar kecintaan dan kepatuhannya pada suami, ternyata dihatinya masih tersedia tempat tinggi yang dia isi dengan cinta sepenuh pada ALLAH dan rasulnya.

Syurga menjadi tujuan akhirnya sehingga kesulitan & kepedihan yang dia rasakan didunia akibat meninggalkan kemewahan hidup, budaya & tradisi leluhur yang menyimpang dari syariat ALLAH, di telan begitu sahaja demi kesenangan abadi.

Akhirnya Aisyah meninggal dunia dalam keadaan tersenyum
meskipun dalam seksaan pengikut Firaun.



**semoga kisah para wanita ini dapat dijadikan pengajaran bagi wanita zaman ini mencerminkan semula peribadi dan akhlak masing-masing.

Adakah kita termasuk dalam golongan yang dicintai ALLAH atau yang
dimurkainya?

bagi wanita yang belum berrumahtangga, saat ini merupakan kesempatan besar untuk memperbanyakkan amalan salih dan mendekatkan diri kepada ALLAH.

dan bagi mereka yang sudah berumahtangga, selain istiqamah dalam menjunjung syiar islam, kita juga digalakan membantu suami untuk memperjuangkan islam sejati.

Isteri yang sedemikian merupakan harta yang paling berharga.

semoga kita termasuk dalam golongan Manusia / Wanita / Lelaki / Suami dan Isteri
yang menjadi kebanggaan Semua,


wallahu'alam...

0 comments:

Post a Comment

KERATAN NOTIS

1. Sila Komen Dalam Bahasa Melayu / Ingelish Yang Mudah Difahami

2. Tinggalkan Alamat Blog / Email Jika Perlu

SEGALA KOMEN YANG DITULIS ATAS TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI. PEMILIK AJTR TIDAK BERTANGGUNGJAWAB ATAS SEBARANG KOMEN YANG DITULIS OLEH PEMBACA DI AJTR INI.